عدم امنیت شغلی خطر ابتلا به دیابت را بطور متوسطی افزایش می‌دهد

 14 اکتبر 2012- بر اساس یک مطالعه‌ی بزرگ بر روی کارگران دراسترالیا، ایالات متحده و چندین کشور اروپایی، نداشتن امنیت شغلی سبب افزایش متوسط خطر ابتلا به دیابت می‌شود. نتایج این تحقیق درمجله‌ی CMAJ(مجله‌ی انجمن پزشکی کانادا) منتشر گردید.

نویسنده‌ی ارشد این مطالعه دکتر Ferrieاز دانشگاه کالج لندن می‌گوید: در اصطلاح رایج، عدم امنیت شغلی احساسی است که در کارگران بر اثر تهدید به بیکاری بوجود می‌آید.

 گروهی از محققان برای بررسی وجود ارتباطی بین عدم امنیت شغلی و خطر ابتلا به دیابت، با استفاده از داده های مطالعاتی که دسترسی به داده‌های آنها آزاد بود و مطالعات کوهورتی که افراد اروپایی در آن شرکت داشتند، متاآنالیزی بر روی این داده ها در "کنسرسیوم جمعیت در حال کار" انجام دادند. در مجموع 19 مطالعه انتخاب گردید که در آن 140825 نفر با متوسط سنی 42.2  سال شرکت داشتند، از میان این افراد 81816 نفر زن و 59009 نفر مرد بودند. پس از تنظیم نتایج بر اساس سن، جنیست و سایر عوامل، محققان دریافتند تعداد موارد جدید ابتلا به دیابت در میان کارگرانی که تهدید به بیکاری شده و دارای امنیت شغلی  نبودند، 19 درصد بالاتر است.

 این نتایج با نتایج مطالعات دیگر در این زمینه سازگار بود و نشان می دهد که عدم امنیت شغلی با افزایش وزن که یکی ازعوامل خطر ابتلا به دیابت است و همچنین با شیوع بیماری عروق کرونر قلب که یکی از عوارض دیابت است، مرتبط می باشد.

 نویسندگان مقاله گفتند: پیش از این، درهیچ مطالعه ای به ارتباط عدم امنیت شغلی و موارد جدید ابتلا به دیابت اشاره نشده بود، این یافته‌ها بیشتر مناسب با زمینه‌ی بهداشت عمومی است که در آن اثرات کوچک بلند مدت با نتایج یک بیماری شایع می‌تواند ارتباط زیادی داشته باشد. در چنین مواقعی ایده‌آل اینست که سیاست گزاران با انتخاب یک رویکرد اجتماعی به کاهش عدم امنیت شغلی کمک کنند، همچنین پرسنل مراقبت‌های بهداشتی باید آگاه باشند که کارگرانی که در مورد عدم  امنیت  شغلی خود احساس  نگرانی می‌کنند، در معرض خطر متوسط ابتلا به دیابت قرار دارند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/313250.php